מהי קרינה סלולרית?

רוב האנשים עושים היום שימוש בפלפונים סלולאריים. פלפונים אלה וגם האנטנות – תחנות הבסיס שמאפשרות את פעולתם, פולטים קרינה אלקטרומגנטית המשתייכת לתדרי הרדיו (RF). אמנם, מדובר בקרינה שהיא בלתי מייננת, כלומר זוהי  קרינה שאינה יכולה לגרום ליינון של מולקולות או של אטומים ולכן נחשבת פחות מזיקה מקרינה מייננת (שיש לה יכולת ליינן רקמות של בעלי חיים). למרות זאת יש לקרינה זו, השפעות שונות שהשלכותיהן על בריאות האדם עדיין אינן ברורות לגמרי.  השפעה ודאית אחת שיש לאותה קרינה בלתי מייננת על רקמות הגוף האנושי היא חימום (לא להתבלבל, זה לא אותו החימום שאנו מרגישים באוזן אחרי שיחה ארוכה, התחממות האוזן נובעת מהסוללה של המכשיר הסלולארי שעובדת שעות נוספות ולא מקרינת הרדיו הנפלטת..). חימום רקמה אנושית על ידי קרינה סלולארית (RF) נקרא גם חימום דיאלקטרי (חימום הנוצר ע"י סיבוב של מולקולות קוטביות) הזהה לעיקרון הפעולה של תנור המיקרוגל הביתי, השפעות בריאותיות שמחקרים רבים מייחסים לקרינה זו על גוף האדם הן גרימת נזק לעדשת העין, היווצרות רדיקלים חופשיים, הפרעות נוירולוגיות, חוסר ביציבות בכרומוזומים, הפרעות התנהגותיות בילדים, פגיעה בספירת הזרע ובפוריות האישה והשפעות קרדיווסקולאריות.

בשנים האחרונות בוצעו אם כן מחקרים רבים אודות השפעותיה של החשיפה לקרינה, רבים מהם ניסו לקבוע אם יש קשר בין חשיפה ממושכת אליה לבין תחלואה בסרטן. למרות שחלק מהמחקרים מצאו, לכאורה, קשר בין חשיפה ממושכת לקרינה בלתי מייננת לבין תחלואה בסרטן בלוטות הרוק, הרי שהקשר אינו מובהק ואין קביעה חד משמעית בנושא. למרות זאת, בשנת 2008 פרסם משרד הבריאות הישראלי המלצה להפחית את החשיפה לטלפונים סלולאריים ובעיקר את חשיפתם של ילדים אליהם. ההמלצה פורסמה לא מכיוון שאכן נמצא קשר בין חשיפה לקרינה זו לבין סרטן, אלא מתוך עקרון הזהירות המונעת שלפיו מומלץ להימנע מפעולה שעלולה להביא לתוצאות שליליות או מסוכנות. במאי 2011 פרסם ארגון הבריאות העולמי קביעה, לפיה אי אפשר לשלול את האפשרות לכך שהשימוש בטלפונים סלולאריים יכול לגרום למחלת הסרטן.

אנטנות סלולריות

אנטנה סלולארית מסוגלת לשדר ולקלוט גלי רדיו, וכך מאפשרת לנו לדבר בטלפון הסלולארי. כל אנטנה יוצרת "תא" (cell) של קרינת רדיו באזור מסוים, וכאשר עוברים מאזור לאזור עוברים ל"אחריותה" של אנטנה אחרת. מסיבה זו, על מנת להבטיח שתהיה תקשורת סלולארית רציפה ברשת סלולארית מסוימת, כל חברת סלולר צריכה לדאוג להצבת מספר רב של אנטנות בכל חלקי הארץ.

ככלל, ככל שהאנטנה גבוהה יותר ובעלת עוצמת שידור גדולה יותר, כך היא יכולה לכסות שטח גיאוגרפי רחב יותר. מאידך, לכל אנטנה יש קיבולת מקסימאלית של שיחות שיכולות להתבצע דרכה בו זמנית ולכן, ככל שעולה מספר המשתמשים בטלפונים הסלולאריים באזור מסוים, יש צורך ביותר אנטנות סלולאריות. למרות זאת חשוב לדעת, כי ככל שיש יותר אנטנות באזור מסוים כל אנטנה משדרת בעוצמה נמוכה יותר ולכן פולטת פחות קרינה.

ישנם מספר סוגים של אנטנות סלולאריות:

  • אנטנת תורן – אנטנה המותקנת על תורן בגובה של עד כ-50 מטר במטרה לכסות אזור גיאוגרפי גדול ככל שניתן. אנטנות אלה מוצבות בדרך כלל מחוץ ליישובים או בשטחים פתוחים ביישובים, ופולטות קרינה בצורת מטרייה: כמה שיותר קרוב לאנטנה הקרינה תהיה נמוכה יותר.
  • אנטנת עוקץ – אנטנה המוצבת על גג של בניין ללא הגבהה נוספת. אנטנות שכאלה יוצבו בדרך כלל על גגות של בתים נמוכים.
  • אנטנה משתפלת – אנטנה המותקנת על מוט ברזל היוצא מגג הבניין, כשהיא צמודה לקיר החיצוני של המבנה.
  • אתר זעיר פנימי – אנטנה סלולארית מזערית המותקנת לרוב בתוך מבנים אשר מסיבה כלשהי לא ניתן להתקין על גגותיהם אנטנות מסוג אחר ו/או לקלוט שידורים סלולאריים מאנטנות אחרות באזור. מותקנים בדרך כל בבנייני משרדים, בקניונים וכד'
  • רפיטר – אנטנה המיועדת להגביר את הקליטה הסלולארית בבניין.

ספי הבטיחות מקרינה בלתי מייננת

המשרד להגנת הסביבה קבע שני סוגים של ספי בטיחות לחשיפה לקרינה בלתי מייננת:

סף בריאותי – מגדיר את רמת החשיפה המותרת על מנת שלא ייגרם נזק בריאותי גם לאנשים המשתייכים לאוכלוסיות רגישות כגון ילדים, קשישים וחולים. סף זה מתייחס לחשיפה קצרת מועד בלבד.

סף סביבתי – מאזן בין האינטרס הכלכלי והפרקטי להפעיל אנטנות סלולאריות לבין האינטרס הבריאותי שמהותו הינו דאגה לרווחתו ולבריאותו של הציבור המתגורר בסמוך לאנטנות סלולאריות. סף זה נקבע תוך התייחסות לסף הבריאותי אולם גם להיבטים אחרים כגון ציפיות החברה להגנה מפני סכנות כגון אלה ועוד. סף זה מתייחס לחשיפה רציפה וממושכת למוקדי קרינה סלולארית.

על פי המלצת ארגון הבריאות העולמי קבע המשרד לאיכות הסביבה, שסף הבטיחות הסביבתי לחשיפה לקרינה בלתי מייננת בתחום של מערכות התקשורת הסלולארית הינו בין 45 מיקרו-ואט לסמ"ר לבין 100 מיקרו-ואט לסמ"ר (הסף הגבוה מתייחס לאנטנות התומכות בפעולתם של מכשירים מהדור השלישי). חשוב לדעת, כי המשרד לאיכות הסביבה מחייב לערוך בדיקות קרינה של כל אנטנה חדשה, וכי על כל חברה סלולארית לקבל היתר פרטני מטעם המשרד עבור כל אנטנה שהיא מתקינה.

בדיקות קרינה סלולרית

על מנת להיות בטוחים כי האנטנות הסלולריות הממוקמות בסביבת מגוריכם אכן פולטות קרינה שאינה חורגת מהרמה המותרת, מומלץ להזמין בודקים מומחים הפועלים ברישיון המשרד לאיכות הסביבה, לביצוע בדיקה מקיפה של השטח לאיתור האנטנות הסלולאריות המותקנות בו ולבדיקת רמת הקרינה הנפלטת מכל אחת מהן.

בדיקות קרינה סלולרית – אנפה לשירותכם

אנפה – המכון הישראלי לאיכות הסביבה מתמחה בביצוע בדיקות קרינה סלולארית בכל חלקי הארץ. המכון פועל ברישיון המשרד לאיכות הסביבה ועושה שימוש במכשירי מדידה משוכללים המכוילים בדיוק רב, המספקים תוצאות מדויקות ומהימנות. עם סיום העבודה תקבלו מהבודקים של "אנפה" דו"ח מסכם המפרט את תוצאות הבדיקה, ובמידה שיתגלו חריגות מרמות הקרינה המותרות כפי שנקבעו על ידי המשרד לאיכות הסביבה, יועברו הממצאים אל הגורמים הרלוונטיים לצורך טיפול בנושא והפחתת רמות הקרינה.

לקבלת מידע נוסף ולהזמנת בדיקות קרינה – צרו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם.